Șapte asociații de elevi și Liga Studenților din Iași au adresat o cerere către președintele Klaus Iohannis, solicitând retrimiterea Legilor Educației în Parlament pentru reexaminare. Principala solicitare a acestor organizații este renunțarea la examenul de admitere la liceu.
Această cerere este susținută și de asociațiile de elevi din alte județe, precum București, Constanța, Timiș sau Bacău, care exprimă nemulțumirea lor, în special în ceea ce privește admiterea paralelă la liceu. Aceștia subliniază necesitatea echității în sistemul de învățământ și solicită o reglementare mai bună a diversității, inclusiv prin eliminarea examenului de admitere la liceu.
Potrivit Consiliului Național al Elevilor, peste 78% dintre copiii consultați consideră că nu ar trebui să existe un examen de admitere la liceu. Cu toate acestea, Curtea Constituțională a decis că noile Legi ale Educației sunt constituționale. Președintele Klaus Iohannis are la dispoziție 20 de zile pentru a le promulga după ce le primește.
Ce a declarat Ligia Deca, ministrul Educației?
Ligia Deca, ministrul Educației, susține că modificările din legile educaţiei nu vor fi aplicate imediat: „Acestea vor fi valabile pentru cei care intra în clasa a cincea în anul școlar următor și cu cei care intră în clasa a noua, începând cu anul școlar 2024-2025. Până vor intra ele în vigoare, adică în 4 – 5 ani, avem timp să și pilotăm pentru a ajunge la cele mai bune variante”.
Un apel similar este făcut și de Liga Studenților din Iași: „În forma în care au fost votate, nici măcar studenții nu vor mai avea dreptul de a sesiza problemele din universități, rectorii vor căpăta imunitate și nu vor mai putea fi trași la răspundere și revocați din funcție în situația în care încalcă legea, mecanismele de sesizare și sancționare a fraudelor academice vor fi relaxate spre folosul plagiatorilor, iar rectorii actuali vor rămâne „pe veșnicie” în conducerea universităților”.
Această cerere din partea asociațiilor de elevi și studenți evidențiază preocuparea pentru îmbunătățirea sistemului educațional și pentru crearea unui mediu mai echitabil și accesibil pentru toți elevii. Este important ca opiniile și nevoile elevilor să fie luate în considerare în procesul de luare a deciziilor privind politica educațională.