În urma investigațiilor derulate în ultimele luni, Comisia Europeană ar putea propune implementarea unor noi taxe pentru importurile de mașini fabricate în China, o inițiativă ce ar putea avea repercusiuni asupra producătorului auto Dacia.
Comisia Europeană intenționează să demareze procedura de înregistrare vamală a vehiculelor importate din China. Dacă o anchetă comercială, lansată în septembrie 2023, va demonstra că aceste vehicule beneficiază de subvenții guvernamentale care distorsionează piața, ele ar putea fi supuse unor taxe suplimentare.
La mijlocul lunii septembrie a anului precedent, Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene (CE), a anunțat inițierea unei anchete privind subvențiile acordate producătorilor chinezi de mașini. Aceasta a subliniat faptul că piața globală este inundată de mașini chinezești ieftine și că „prețul lor este menținut artificial la un nivel scăzut prin intermediul unor subvenții uriașe ale statului chinez, ceea ce distorsionează piața. Și, dat fiind că nu acceptăm această distorsiune pe piața noastră internă, nu o vom accepta nici extern”.
„Europa este favorabilă concurenței. Nu însă și practicilor care duc la o nivelare în jos”, a adăugat ea, explicând că „trebuie să ne protejăm împotriva practicilor neloiale. În același timp, este esențial să menținem liniile de comunicare și dialogul cu China, deoarece există domenii în care putem și ar trebui să cooperăm. Scăderea riscurilor, nu separarea – aceasta va fi abordarea mea în dialogul cu conducerea chineză la summit-ul UE-China din acest an”.
Ancheta, încă în desfășurare, ar trebui să fie finalizată până în luna noiembrie a acestui an. Cu toate acestea, pe baza unor concluzii preliminare, UE ar putea introduce taxe provizorii începând cu iulie 2024.
Oficialii chinezi responsabili cu relațiile comerciale cu Uniunea Europeană au exprimat dezamăgire față de această posibilă măsură, afirmând că valul de importuri de mașini chinezești reflectă cererea tot mai mare din partea pieței europene pentru astfel de vehicule.
Decizia de a impune taxe vamale pentru importurile de mașini din China, în special pentru cele electrice subvenționate de stat, ar putea afecta atât producătorii chinezi, precum BYD, Aiways, Nio sau Xpeng, cât și producătorii europeni care colaborează cu companii chineze pentru asamblarea mașinilor în China și pentru comercializarea lor pe piața europeană. Astfel, chiar și modelul Spring al Dacia ar putea fi afectat, alături de vehicule produse de alte mărci europene, cum ar fi BMW, Volvo sau Tesla.
Pe de altă parte, impunerea unor taxe vamale ar putea determina producătorii chinezi să investească în construirea de uzine în Europa sau în alte state cu care UE are acorduri de liber schimb. De exemplu, grupul chinez BYD a anunțat recent intenția de a construi o uzină de automobile în Ungaria pentru a-și consolida prezența în Europa.